چالش‌هاي موجود در تلفيق فناوري آموزشي در محيط‌هاي ياددهي- يادگيري

Rate this post

با مطالعه نمونه محتوای الکترونیکی با استوری لاین انجام شده در امر تلفيق فناوري آموزشي در كلاس چهار چالش اساسي مطرح مي‌شود: افكار و عقايد معلمان، توسعه حرفه‌اي، مديريت كلاس، و كمبود وقت.

افكار و عقايد معلمان به فناوري آموزشي

رايانه‌ها در مدارس چندين هدف را تأمين مي‌كنند: ايجاد مدارس اثربخش‌تر و كارآتر از وضعيت موجود مدارس، انتقال و ارتباط فرآيندهاي ياددهي-يادگيري در فرآيندهاي واقعي مرتبط با زندگي اجتماعي، آمادگي نسل جوان جامعه براي ورود به بازا كار. با توجه به اين دلايل، فناوري با سرعت بسياري وارد كلاس‌ها شد. با وجود اين، قبل از هر تعهدي نسبت به تلفيق فناوي در مدارس، مديران مدارس لازم است با معلمان به گفتگو بپردازند تا عقايد خود را درباره فراگيران و فرآيند يادگيري و چگونگي ايجاد تسهيلاتي كه فناوري در پيشبرد اهداف مورد نظر در كلاس تأمين مي‌كند آشكار سازند.

با ورود فناوري نه تنها تغييرات پويا در كلاس ايجاد شد، بلكه تغييرات چشمگيري در فعاليت‌ها و اقدامات آموزشي كلاس پديد آمد. اين امر به دليل تغيير عقايد و باورهاي معلمان درباره كاربرد فناوري‌هاي آموزشي در فرآيندهاي كلاسي بود.

كاربرد نمونه کار تولید محتوای الکترونیکی در مدارس

وينشتل و كورت به مدت دو سال در زمينه كاربرد نمونه کار تولید محتوای الکترونیکی در مدارس متوسطه و توسط معلمان و عقايد و نظرات دانش‌آموزان ر اين مدارس در زمينه تدريس خوب را بررسي كردند. نتايج حاكي از آن بود كه تأثير فناوري بر نحوه آموزش و تدريس، خود به طور غير مستقيم ناشي از نظام اعتقادي و نگرش معلم نسبت به فناوري است. معلمان به تشريح زير ساخت‌هاي حمايت‌هاي مديريتي و الگوهايي مي‌پردازند كه طبق آن با بكارگيري فناوري در محيط كلاس برون‌دادهاي متفاوتي نسبت به قبل مي‌يابند. يكي از دلايلي كه معلمان تصميم به استفاده از فناوري در كلاس مي‌گيرند، تجانس عقايدشان درباره دانش‌آموزان و نيازهاي آن‌ها و اعتقاد به اين موضوع است كه مي‌توان به واسطه فناوري آموزشي به نيازهاي فردي و جمعي دانش‌آموزان پاسخ داد.

بنابراين، با توجه به اهميت فناوري آموزشي در برنامه‌هاي درسي و آموزشي دانش‌آموزان، هاروي پيشنهاد مي‌كند برنامه‌هاي آموزشي‌‌اي در زمينه فناوري‌هاي آموزشي براي معلمان ايجاد گردد تا بتوانند نگرش خود را درباره رابطه ميان فناوري و برنامه‌هاي درسي به خصوص در زمينه كاربرد فناوري در فرآيندهاي ياددهي-يادگيري بهبود بخشند. با وجود اين، معلمان نيز با تغيير عقيده و نگرش خود به فناوري آموزشي مي‌توانند روش‌ها و رويه‌هايي را براي تلفيق فناوري در آموزش كه حوزه‌اي كاملاً مرتبط با محتواي برنامه درسي است، استانداردهاي آموزشي و ابزارها و موارد آموزشي را رعايت كند.

توسعه حرفه‌اي نمونه کار تولید محتوا با استوری لاین

محققان ديگري نيز بر نياز بديع معلمان در آموزش و پرورش در به كارگيري نمونه کار تولید محتوا با استوری لاین در مدارس تأكيد دارند. قبل از آنكه معلمان بتوانند فناوري آموزشي را با فرآيندهاي كلاسي خود تلفيق كنند و از مزيت‌هاي آن در كلاس و فعاليت‌هاي ياددهي-يادگيري استفاده كنند، معلمان به تخصص در زمينه سخت‌افزار و نرم‌افزارهاي آموزشي نياز دارند. بيشتر معلمان احساس مي‌كنند آمادگي لازم براي استفاده از فناوري در كلاس را ندارند. اين امر ناشي ز كمبودهاي مهارت‌هاي عيب‌يابي در ابزارهاي فناوري آموزش است و دسترسي محدودي به كتاب‌هاي راهنما و دستورالعمل استفاده از اين ابزارها دارند. از اين رو، تجهيز معلمان به آموزش‌هاي مهارت‌هاي فني موجب تأمين چندين هدف در رفع مشكلات و مسائل معلمان در استفاده از فناوري آموزشي مي‌شود، از جمله افزايش سطح اعتماد به نفس در رفع مشكلات در زمينه فناوري آموزشي در هنگام استفاده از آن‌ها در كلاس، افزايش سطح يادگيري و مهارت معلمان در زمينه فناوري‌هاي جديد، و افزايش تواناي معلمان در تغيير اقدامات و فعاليت‌هاي آموزشي و يادگيري در كلاس.

بنابراين، به منظور غني‌سازي شغلي معلمان و ارتقاي وضعيت يادگيري دانش‌آموزان با استفاده از فناوري آموزشي، به خصوص رايانه، مديران و سياستگذران آموزشي بايد سياست‌هايي را اتخاذ و برنامه‌هايي را تدوين كنند تا طي آن بتوانند به توسعه و رشد شغلي معلمان به صورت گروهي، انفرادي، يا آمزش از راه دور كمك و ياري كنند. اين برنامه‌ها نبايد به صورت مقطعي و كوتاه مدت صورت پذيرد يا اينكه با نصب چند دستگاه رايانه در مدارس و كلاس‌ها اين عقيده را القا كنند كه مدارس به فناوري آموزشي مجهز شده و توانسته محيط آموزشي را تغيير دهد و متحول سازد، بلكه هنگامي مي‌توان از تأثير مثبت فناوري آموزشي در مدارس اطمينان يافت كه پذيرش كاربرد و استفاه از فناوري آموزشي در محيط كلاس به صورت تعهدي بلندمدت در مجريان فناوري آموزشي در كلاس (معلمان) درآيد.

منبع : سایت بلاگ لینک

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

32 − = 31